موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو
🔹1. تعمیر و نگه داری صحیح خودرو

انجام معاینه فنی و تنظیم موتور در فواصل زمانی معین و به موقع یکی از مواردی است که علاوه بر آن که باعث تضمین سلامت خودرو می شود درعین حال کیفیت عملکرد موتور را نیز ارتقا می بخشد و به طور چشم گیری مصرف سوخت را کاهش می دهد .

🔹2. تعویض فیلتر هوا

⚠️یکی از شایع ترین علل افزایش مصرف سوخت، کثیفی فیلتر هواست چرا که کثیفی فیلتر هوا باعث کاهش هوای ورودی به موتور خودرو و درنتیجه احتراق ناقص می شود. بنابراین باوجود آن که خودرو حین حرکت سوخت مصرف می کند اما موتور نیروی کمتری تولید می کند و به ناچار باید بیشتر روی پدال گاز فشار وارد کرد، ضمن آن که درمواردی که افراد درجاده های پر گرد و غبار رفت و آمد می کنند، باید فواصل تعویض فیلتر هوا را کوتاه تر کرد .

🔹3. پرهیز از حمل بار اضافی برای موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

💠بسیاری از افراد اغلب وسایل اضافه زیادی در خودرو نگه داری و همیشه با خود حمل می کنند، با وجود این که به ندرت ممکن است به وسایل موردنظر نیاز پیدا کنند. غافل از این که بار اضافی دراتومبیل نه تنها سبب افزایش مصرف سوخت می شود بلکه باعث وارد شدن فشار به گیربکس و … نیز می شود .

🔹4. پنجره ها و کولر برای موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

🛅زمانی که در جاده با سرعت های بالا رانندگی می کنیم چنانچه شیشه پایین باشد مصرف سوخت بسیار افزایش پیدا می کند. دراین وضعیت با بالا بردن شیشه و استفاده از سیستم ایرکاندیشنر (تهویه) مصرف سوخت کمتری خواهیم داشت .

🔹5. تنظیم باد لاستیک ها

🈂کم بودن باد لاستیک ها علاوه بر آن که وضعیت حرکت خودرو را با اختلال مواجه می کند، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو نیز می شود و صاحبان خودرو باید حداقل ماهی یک بار باد لاستیک ها را بررسی کنند .

🔹6. استفاده از سوخت مناسب خودرو

🌀به طور کلی استفاده از سوخت های استاندارد مانند بنزین سوپر، باعث افزایش طول عمر موتور و درنهایت کاهش مصرف سوخت خواهد شد ضمن آن که میزان آلایندگی خودرو را در محیط های شهری کاهش می دهد .

🔹7. تعویض مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها

🚹مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها اغلب پس از ۲تا۳ سال خاصیت جذب آلاینده ها را از دست می دهند بنابراین بهتر است که پس از این مدت مبدل های کاتالیستی تعویض شود تا علاوه بر کاهش میزان آلایندگی خودرو، مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند .

🔹8. لزوم خاموش کردن خودرو در توقف های چند دقیقه ای

🚺اغلب شاهدیم که رانندگان خودروها در توقف های طولانی بیش از ۲ تا ۳ دقیقه خودرو را روشن نگه می دارند حال آن که این اقدام علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث استهلاک موتور خودرو و آلودگی هوا می شود. بنابراین بهترین اقدام خاموش کردن خودرو در توقف های بیش از ۲ تا ۳ دقیقه است .

🔹9. استفاده از دنده مناسب برای موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

🚼رانندگی با دنده مناسب یعنی متناسب با سرعت خودرو و وضعیت حرکت تا حد زیادی در میزان مصرف سوخت موثر است. در اغلب موارد دیده می شود فردی با سرعت ۴۰تا۵۰ کیلومتر با دنده ۴ حرکت می کند، این کار نه تنها به موتور فشار وارد می کند بلکه باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد .

🔹10. با ملایمت رانندگی کنید مناسب برای موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

Ⓜ️با استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمزهای شدید نه تنها مصرف سوخت کاهش می یابد بلکه موتور و لاستیک ها نیز سالم می ماند و خودرو دیرتر فرسوده می شود .

🔹11. روغن موتور برای موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

㊙️تعویض روغن موتور در فواصل تعیین شده باعث افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت می شود .

🔹12. اگزوز استاندارد برای موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

🈳خودروها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیراستاندارد که بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز استاندارد باشد باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت می شود .

🔹13. لزوم پارک خودرو در مکان های سرپوشیده

🈹توقف طولانی خودرو یا پارک کردن آن در معرض نور آفتاب باعث تبخیر بنزین می شود بنابراین بهتر است خودرو حتی الامکان در سایه و یا در پارکینگ سرپوشیده پارک شود .

🔹14. شمع ها

☢️رانندگان باید مطمئن شوند که شمع های موتور در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و شمع ها و وایرهای آن ها را در زمانی که به وسیله کارخانه سازنده مشخص شده است تعویض کنند تا احتراق در موتور خودرو در بهترین شرایط انجام و مصرف سوخت پایین نگه داشته شود.

موارد مهم برای کم مصرف شدن خودرو

نظر خود را بنویسید