تست لامپ خودرو

تست لامپ خودرو

متاسفانه بیشتر تعمیرکاران خودرو هر چند که در عصر تکنولوژی قرار داریم ولی ابزارآلاتی مناسب به جهت عیب یابی و تعمیر خودرو در دست ندارند و یا ابزارآلات موجود با علم این اشخاص برابر نیست و موجب می شود که از تمامی پارامتر های آن استفاده نگردد. بزرگترین ترین مشکلی که تعمیرکاران برق خودرو با آن مواجه هستند، پیدا کردن نوع فاز موجود در سیم ها و اتصالی ها یا قطعی در سیم کشی خودرو می باشد، که در حال حاضر به دلیل نبود دستگاه ای مناسب، تعمیرکاران با روش های سنتی و غلط بیشترین صدمه را به هنگام انجام تست به سیم کشی خودرو و ضرر های مالی را به مالک خودرو وارد می دارد.
در همین رابطه به جهت بهبود فرایند انجام تعمیرات برقی خودرو اقدام به طراحی و تولید دستگاه ای با کاربرد ساده و با کار آیی بالا برای استفاده توسط کلیه تعمیرکاران با تجربه و تازه کار نموده ایم. به نحویی که بتوان به راحتی توسط دستگاه طراحی شده، برق مثبت یا منفی موجود در سیم را پیدا نموده و یا وجود اتصالی یا قطعی در سیم کشی را مشخص نمود، همپنین در خودرو های انژکتوری که در بخشی از سیم کشی پالس ها و سیگنال های برای سنسور های خودرو توسط کامپیوتر خودرو ارسال و یا دریافت میشود که ولتاژ ان با دیگر ولتاژ در سیم کشی خودرو متفاوت می باشد، که با این دستگاه طراحی شده نیز می توان آن را نیز مشخص و با دیگر برق های موجود در سیم کشی را تشخیص داد.
تست لامپ به جهت پیدا کردن نوع فاز برق در سیم کشی، تست فیوزها، تست مدارات برقی از نظر اتصالی یا قطعی در مدارات الکترونیکی و برقی خودرو کاربرد دارد، و تعداد بیش از 1000 دستگاه آن نیز بصورت آزمایشی وارد بازار شده که با استقبال گسترده ای به دلیل عملکرد ساده و کاربردی بالای آن، با وجود قیمتی مناسب در بازار مواجه شد، و با تولید این دستگاه نیز میتوان کارآفرینی و نیز گردش سرمایه داخلی را هم فراهم نمود.

شرح وضعیت دانش فنی پیشین
در حال حاضر تعمیرکارن برق خودرو برای انجام تعمیرات در خودرو برای پیدا کردن برق مثبت یا منفی و یا تشخیص اتصالی و یا قطعی در سیم کشی از وسیله ای به نام فازمتر استفاده می نماید که کاملا دست ساز بوده و بیشتر توسط خود تعمیرکارن ساخته میشود، این وسیله که مدار ساده ای دارد به نحوی عمل میکند که با استفاده از یک لامپ 12 ولتی رشته ا ی که آن را در فاز متر قرار داده و یک پایه لامپ را به نوک فازمتر اتصال داده و سر دیگر ان را به یک رشته سیم حدودا یک متری که مستقیم به باطری وصل میشود اتصال می دهند، عملکرد ان بنحوی بوده که با اتصال سیم خارج شده از فاز متر به برق منفی باطری، و اتصال نوک فازمتر به قسمت های مختلف سیم کشی، در صورت وجود برق مثبت در سیم کشی، لامپ درون فازمتر روشن شده و وجود برق در سیم کشی را نشان می دهد، که برای پیدا کردن برق منفی در سیم کشی، می بایست سیم خارج شده از فازمتر را به برق مثبت باطری وصل نمایند، در اصل لامپ درون فازمتر بصورت سری در مدار قرار گرفته و عمل تست را انجام میدهد، که این روش دقت خیلی پایین را داشته و اشتباهات فراوانی را در پی دارد. همچنن میتوان از وسیله ای به نام مولتی متر استفاده نمود، ولی مشکل این دستگاه نیز پیچیدگی کار کرد با ان می باشد، و خیلی از تعمیرکاران حاضر به کار با دستگاه مولتی متر نمی باشند.

ارائه راه حل برای مشکل فنی موجود
نظر به وجود مشکلات موجود برای تعمیرکاران، و با توجه به نبود ابزارالات کاربردی در زمینه عیب یابی برقی خودرو که کلیه تعمیرکاران بتوانند به راحتی با ان کار نمیایند، اقدام به طراحی دستگاه تست سیم کشی خودرو با استفاده از دیود ها انتشار دهنده نور با نام اختصاری تست لامپ در ولتاژ کار کرد 3 تا 30 ولت DCنمودیم، در این دستگاه از یک دیود انتشار دهنده نور دو رنگ استفاده شده است، ( LED دو پایه دو رنگ) در رنگ قرمز و سبز، که با عوض کردن برق مثبت و منفی دو پایه ان، رنگ ال ای دی نیز تغیر می کند، بنحوی که توسط مدار طراحی شده میتوان برق مثبت یا منفی موجود در سیم را پیدا نموده و یا وجود اتصالی یا قطعی در سیم کشی را مشخص نمود، همپنین در خودرو های انژکتوری که در بخشی از سیم کشی پالس ها و سیگنال های برای سنسور های خودرو توسط کامپیوتر خودرو ارسال و یا دریافت میشود که ولتاژ ان با دیگر ولتاژ در سیم کشی خودرو متفاوت می باشد، که با این دستگاه طراحی شده نیز می توان آن را نیز مشخص و با دیگر برق های موجود در سیم کشی تشخیص داد

-مزایای اختراع
1-توانایی تست فیوزها، راحتی در تست فیوز های خودرو بدون اینکه نیازی به خارج کردن آن از روی جعبه باشد.
2-تست مدار برقی خودرو از نظر اتصالی یا قطعی، به راحتی میتوان وجود برق در سیستم برقی خودرو را مشخص و مرکز قطعی یا اتصالی را پیدا نمود.
3-تشخیص برق مثبت یا منفی، به راحتی میتوان توسط این دستگاه نوع فاز موجود در سیم مورد نظر را مشخص نمود و در غیب یابی ایراد برقی دقت بالایی را داشت.
4- تست سیگنال های ارسالی و دریافتی کامپیوتر خودرو در ولتاژ های 3 تا 5 ولت را تست و نوع فاز ان را نیز مشخص نمود.
5- ارتقای عملکردی تعمیرکاران برق خودرو
6-کاهش صرف زمان برای عیب یابی های برقی
7- کاهش هزینه های کاذب در تعمیرات برق خودرو
8-افزایش دقت در عیب یابی

روش اجرایی برای به کارگیری اختراع
توسط این تستر به راحتی هر چه تمام و سرعت بالا می‌توانید سیستم برق خودرو را تست نمایید. این تستر مجهز به نوک تیز هست که بدون لخت کردن سیم به راحتی با فرو کردن نوک تستر می‌توان جریان سیم را تشخیص داد.
این تستر برای تمامی مکانیکان ، باطریسازان ، خدمات برق خودرو ، امدادگران خودرو و دیگر علاقه‌مندان و عموم مردم توصیه می‌شود. (دقیقا مانند چرخ زاپاس در هر خودرویی نیاز هست!!!)

کاربرد صنعتی اختراع
این دستگاه برای قسمت برق، سیم کشی خودرو و مدارات برقی دیگر با ولتاژ مشخص به جهت تشخیص نمودن نوع فاز برق و پیدا کردن اتصالی یا قطعی در سیم کشی و مدارات برقی کاربرد دارد.
در مرحله اول برای فعال سازی لامپ تست، دو عدد گیره سوسماری آن را به منبع تغذیه (باطری)وصل نموده،سپس با اتصال دادن پراپ لامپ تست به قسمتهای مربوطه مدارات برقی و با روشن شدن LED در دو رنگ متفاوت،مشخص میکند که برق موجود در چه فازی قرار دارد
این دستگاه را میتوان در صنعت خودرو و همچنین صنایع مکانیک و یا هر قسمتی که دارای سیستم برقی و سیم کشی باشد استفاده نمود
.

نظرات (2)

اسماعیل حسین زای

بسیار عالی

    مدیر سایت

    ممنونم از توجه شما

نظر خود را بنویسید